קודם כל, מה זה אסטרטגיה בכלל?
הרבה אנשים מדברים על "אסטרטגיה של שיווק", "אסטרטגיה של מכירה" וכו'.
המושג "אסטרטגיה" לא מתייחס רק לאיזושהי תבנית או מפת דרכים למה עושים כל שלב,
אלא היא משקפת סט של תגובות, רגשות, פעולות, מחשבות ואפילו ערכים.
יש לנו אסטרטגיה לכל דבר כמעט: אסטרטגיה איך ללמוד, איך לבחור, איך לקבל החלטה, איך לפעול בכל מיני סיטואציות, ועוד.
על פי ה-NLP, גישה המשלבת טכניקות פרקטיות להצלחה אישית ועסקית, המושג אסטרטגיה מתייחס לסט של תגובות שקורות באותו האופן כתגובה לגירוי מסוים, ומוביל תמיד לאותה התוצאה.
ככה למשל, תמיד שאני שומע את המילה "לא", זה ממלא אותי בכעס, ואני מרגיש דחוי.
או כשאני מקבלת פרחים, אני מרגישה מיוחדת וחשובה, וכן הלאה.
מהרגע שהגירוי מתקבל, ועד לתגובה קורות מספר פעולות ממש בשברירי שנייה, לרוב הן לא מודעות לנו. לפעולות האלה יש גם מינונים ספציפיים של קול/ויזואליזציה/תחושה. כל אחד מהמרכיבים מוביל בתורו לתגובה הסופית.
אז איך תכלס אפשר לרתום את זה לטובתינו?
1. קודם כל, עצם ההבנה של האסטרטגיה שלנו היא הצעד הראשון לשינוי.
ככל ש"נתפוס" יותר מוקדם את המרכיבים של האסטרטגיה, נוכל לעשות שינוי שורשי יותר. כך למשל, אם אני יודע לזהות שכשאני מתחיל להילחץ הנשימה שלי נהיית כבדה יותר, ברגע שזיהיתי את זה, אני אוכל לשנות את זה או לפחות להודיע – עכשיו אני לא אוכל לקבל החלטה/אני מעדיף לא להמשיך את השיחה כרגע/לקחת רגע לנשום.
היכולת לזהות את המרכיבים הספציפיים בתוך האסטרטגייה דורשת תרגול והתמקצעות. הדרך לתרגל זאת, היא ממש להתבונן בתחושות/מחשבות שעולות לנו: מאיפה הן מגיעות? האם יש להם מיקום בחלל, בגוף או מחוצה לו? האם מדובר בתמונה שאנו רואים בעיני רוחנו ומגיבים אליה? האם אנו אומרים לעצמנו משפטים שגורמים לנו להרגיש רע?
כמו שכבר ציינתי, מדובר במרכיבים שקורים במהירות רבה ובצורה אוטומטית, בתור התחלה, כדאי פשוט לשים לב לעצם הקיום שלהם. לאחר מכן כבר אפשר להגיב אליהם שונה בגע שאנו מזהים שהם קורים.
2. הדרך השניה לרתום את הידע הזה לכיוון המטרות שלנו, מתייחסת לדרך לשנות את האסטרטגיה: שינוי אפילו באחד המרכיבים, יכול לשנות את כל החוויה כולה. במאמרים הבאים אני הולכת לדבר בדיוק על איך אנחנו עושים את זה בפועל, שלב אחר שלב.
במידה ואהבתם, אתם מוזמנים לשתף את המאמר הזה, ולפנות אליי להתייעצות או שאלות בנושא.